טיפים לקראת מבחן הבגרות

1.תרשים כוחות ( זה הסעיף הראשון,מכיוון שפרקטית הוא הכי חשוב)

יש הרבה דברים חשובים בלימודי הפיזיקה: חשוב להתמיד, חשוב לפתור את שיעורי הבית ברצינות....


בסוף במבחן יש תלמידים שיכתבו תרשים כוחות , ויש תלמידים שלא יכתבו תרשים כוחות. ואלו שלא יכתבו תרשים כוחות בד"כ טועים , לא משנה כמה הם למדו, וכמה הם מוכשרים. הם גם יכולים להיות פרופסורים לפיזיקה, בלי תרשים כוחות קשה להצליח.

בני האדם לא מצליחים לדמיין את הכוחות ולהגיע למסקנות ,הם חייבים לראות תרשים כוחות ומהתרשים להגיע למסקנות!!


משרד החינוך מודע לבעיה הנוצרת מאי כתיבת תרשים כוחות,לכן בחלק מהשאלות יש סעיף מקדים בו עליכם לכתוב תרשים כוחות.

הבעיה מתחילה בשאלות בהם אין דרישה לכתיבת תרשים כוחות........

אז במקרה כזה: תעשו לעצמכם טובה, ואל תדלגו על שלב תרשים כוחות!



2. כל פתרון מבוסס על הבנת השאלה .

הזמן הנדרש לקריאת שאלה הוא לא יותר משתי דקות ,לעומת זאת  בזבוז הזמן והטעויות העלולות להיווצר מאי הבנה מלאה של כל השאלה הוא עצום. 

כמה פעמים לא שמתם לב לנתון שקיים בשאלה , ובטעות.... חשבתם שהוא לא קיים, ובטעות.... חשבתם לפתור מערכת משוואות , ובטעות... חיפשתם עוד משוואה , עד ששמתם לב שהנתון קיים.

תהיו נחמדים לעצמכם , תנו לעצמכם עוד קצת זמן, תקראו את השאלה שוב. ולאט!

אין מה לעשות , לוקח זמן להפנים את הדברים,  בזמן שאתם מפנימים פשוט תקראו שוב את השאלה.

אני אישית לא קורא שאלה פעמיים, אני מכיר את עצמי: אני בטוח ב 100 אחוז!  אני חייב  לקרוא את השאלה שלוש פעמים.



3. העקרונות הפיזיקליים

בפיזיקה אתם נבחנים על הבנת העקרונות , כדי להצליח במבחן יש לעשות שני דברים מרכזיים:

1.להתחבר להיגיון הקיים בעיקרון .

תלמיד שמשתמש בעקרונות בלי להבין אותם ,לא יכול להשתמש בהיגיון,  וגרוע יותר , ההיגיון שלו יכול להוביל אותו למסקנות שגויות.


2.לתרגל את השימוש בעיקרון , כדי שבמבחן תוכלו להשתמש בו בצורה יעילה .

   לתלמיד שלא תרגל מספיק את השימוש בעקרונות , יתעוררו התלבטויות מיותרות במהלך הפתרון. 


בכל שימוש בעקרון פיזיקלי , לפני השימוש בעיקרון - יש לנמק מדוע ניתן להשתמש בעיקרון!


במקרים בהם האנרגיה המכנית נשמרת: חשוב לציין:

" רק כוחות משמרים עושים עבודה", לכן האנרגיה המכנית הכוללת נשמרת". 


במקרים בהם התנע נשמר  חשוב לציין:

  "רק כוחות פנימיים פועלים על הגופים לכן התנע הכולל של הגופים נשמר".


4. חשוב להקפיד על פתרון מלא כנדרש, ומנומק היטב.


4.א- יש לכתוב משוואות מלאות , ולבטא מהן את הגודל הפיזיקלי המבוקש.

         ורק לאחר מכן להציב את הנתונים בביטוי שפותח.

      *במקרים בהם נעשה שימוש במשוואה ריבועית , כמו פונקציית מקום זמן לתנועה מואצת  , אין צורך לכתוב ביטוי לזמן. 


      הצבת נתונים בשלבים מוקדמים , לא מאפשרת  לראות את הקשר בין הגדלים הפיזיקליים.


      מאוד לא מומלץ לעבוד על חצאי משוואות בנפרד , ולחבר בין חצאי המשוואות בסוף.

      זה לא עניין של נוחות , זה עניין של פרקטיקה!


4.ב-  לא הסתפק בהסברים שטחיים.

לדוגמה:  על גוף פועלים שני כוחות זהים בגודלם ובכיוונם , שואלים מה התאוצה של הגוף .


בתשובה יש להסביר מדוע שקול הכוחות שווה לאפס- להתייחס לגודלי הכוחות לכיוונם.

 לאחר מכן יש לנמק בעזרת החוק השני של ניוטון , לכתוב את החוק השני , ולציין: "מהחוק השני כאשר שקול הכוחות שווה לאפס ניוטון , התאוצה שווה לאפס מטר לשנייה בריבוע".

תלמיד שיכתוב התאוצה אפס : כי כוח אחד פועל ימינה וכוח שני פועל שמאלה , לא יקבל ניקוד מלא.

זכרו: גם שאלות פשוטות ראויות לנימוק מלא.



דוגמה נוספת:   גוף נע על מסילה , ויש לחשב את הכוח שהגוף מפעיל על המסילה .


בתשובה יש למצוא את הנורמל שהמסילה מפעילה על הגוף, בעזרת משוואת תנועה מעגלית ושיקולי אנרגיה , לאחר מכן חשוב לציין שמהחוק השלישי של ניוטון הכוח שהמסילה מפעילה על הגוף שווה בגודלו לכוח שהגוף מפעיל על המסילה. 

מי שימצא את הנורמל , ולא יתייחס בפתרון לחוק השלישי , הנימוק שלו לא ייחשב לנימוק מלא.





4.ג- במקרים שאפשר להתחיל מכתיבת התשובה הסופית(כמו בשאלות נכון לא נכון ) ,

       מומלץ להתחיל מכתיבת התשובה ולאחר מכן לנמק.

         ככל שהתשובה ברורה יותר ,וקלה יותר כך תלמידים נוטים לשכוח לכתוב אותה. 

         בסוף הם מגישים את מחברת הבחינה עם הסבר שלא מכיל תשובה.


  

4.ד-  הנימוקים צריכים להיות קצרים וקולעים, יש לענות רק על מה ששאלו ,

         לא לבזבז זמן על ה"פגנת ידע".

             אם כתבתם משהו לא נכון , זה פוגע בציון גם אם זה לא קשור לשאלה.

             ת'כלס, כל כתיבה שלא קשורה לשאלה יכולה רק לפגוע לכם בציון ולבזבז לכם זמן מאוד יקר.


להרשים את הבוחן בידע ,זה דומה לשחקן כדורגל שבמקום להתמקד במשחק  מנסה להרשים את הקהל.


 מי שבודק את המבחן שלכם הוא מורה לפיזיקה , הרבה פעמים אצל מורים לפיזיקה חוק זה חוק .

 כתבתם משהו לא נכון , או לא מספיק מדויק , הם מורידים נקודות. לא משנה מה מספר תעודת הזהות שלך.


4.ה-  הכי קל במהלך המבחן , לשכוח שאתם במבחן ....

        לכתוב תשובות כלליות ולא מנומקות פיזיקלית. 

        

עליכם לזהות את העיקרון הפיזיקלי עליו מבוסס הפתרון , לכתוב מדוע העיקרון רלוונטי , ולנמק את תשובתכם בהתבסס על העיקרון . אחרי שמצאתם את העיקרון , עליתם על דרך המלך... צריך רק לדעת איך לנסח את התשובה בצורה הנכונה.

 אל תתפתו לנמק בהיגיון כללי לא מספק . 


דעו מאין המבחן בא ולהיכן הפתרונות שלכם מגיעים:

המבחן מגיע מפיזיקאים....הפיזיקאים כתבו מבחן שמטרתו להבחין בין תלמידים הכותבים נימוקים פיזיקליים מוכחים. לתלמידים הכותבים נימוקים כלליים לא מספקים.

הפתרונות  שלכם מגיעים  לבודק שגם הוא פיזיקאי.... הוא מצפה לראות בתשובות שלכם בדיוק את אותם הנימוקים אליהם התכוונו כותבי המבחן.


שאלה לדוגמה: גוף נע במעלה מסילה מעגלית חלקה מנקודה A לנקודה B, ומהירותו קטנה, הסבר מדוע.


תשובה כללית לא מבוססת - הגוף עולה לכן המהירות שלו קטנה( זה נתון , השאלה למה זה קורה)

                          

תשובה פיזיקלית מבוססת-  האנרגיה המכנית נשמרת במקרה זה מכיוון שרק כוח הכובד עושה עבודה.

נכתוב את משוואת שימור האנרגיה, נקבע מישור ייחוס בנקודה.....:


                             bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold space bold E subscript bold A bold equals bold E subscript bold B
bold E subscript bold K subscript bold A end subscript bold plus bold U subscript bold A bold equals bold E subscript bold K subscript bold B end subscript bold plus bold U subscript bold B
bold 1 over bold 2 bold times bold m bold times bold V subscript bold A to the power of bold 2 bold plus bold m bold times bold g bold times bold h subscript bold A bold equals bold 1 over bold 2 bold times bold m bold times bold V subscript bold B to the power of bold 2 bold plus bold m bold times bold g bold times bold h subscript bold B


 נתון כי hB גדול מ hA ,לכן ממשוואת שימור האנרגיה  VB בהכרח קטן מ VA. לכן המהירות קטנה.

                                 

4.ו- יחידות

על אי רישום יחידות בתשובה סופית מורידים נקודה , גם אם הסעיף הוא של שתי נקודות!

במהלך הפתרון בכתיבת הנתונים ובתהליך הפתרון חשוב לכתוב יחידות כדי שתהיה משמעות לערכים.

כאשר יש יחידות לערכים ,  יותר קל להתחבר למשמעויות של הדברים. ללא יחידות אין משמעות למספרים, יותר קשה להגיע לפתרון .


אין צורך לכתוב יחידות בתוך המשוואות רק בסופן, גם לא בביטויים.

מאוד מקפידים על רישום יחידות בתשובה סופית!!


כדי לעבוד עם יחידות בצורה נכונה במבחן, חשוב לתרגל שימוש נכון ביחידות בתרגול שאלות בקיובים ובאלבומי הפתרונות.

תלמיד שלא ישתמש ביחידות בתרגולים , יתאמץ לכתוב יחידות בצורה תקינה ומלאה במבחנים. לא בטוח שיצליח.

שימוש קבוע ביחידות בכל תרגיל, יעזור לכם לכתוב את  היחידות בצורה נכונה וללא מאמץ בזמן המבחן.



4.ז- אי דיוקים עלולים להוביל  למסקנות שגויות.


אי דיוקים בתרשימים , בגרפים או בערכי הגדלים הפיזיקליים  יכול להוביל למסקנה שגויה.

הרבה פעמים לא ניתן לדייק באופן מוחלט  אך כדי להצליח לענות נכון , נדרש דיוק סביר. 

בחישוב ערכי הגדלים הפיזיקליים יש להתייחס לשתי ספרות אחרי הנקודה העשרונית. לא פחות ולא יותר.


כל שנה תלמידים יוצאים ממבחן הבגרות , אומרים היה קל.. בודקים את התשובות , אומרי הכל נכון , בציון הסופי מקבלים 93 , ולא מבינים למה. כשמקבלים את מחברת הבחינה עם הערות הבודק , הם רואים שהתשובות נכונות אך הפתרונות לא מלאים כנדרש.  גם אם המורים לא מקפידים במבחנים ובמתכונות , בודקי מחברות הבחינה מקפידים! 


4.ח- סיימתם לכתוב את הפתרון , תעברו על כל המבחן, לפני שאתם מגישים אותו

מאוד קשה לכתוב פתרון מלא לכל הסעיפים , הרבה יותר קל לעבור על המבחן לפני ההגשה לזהות את החוסרים , והבעיות הקטנות, לתקן ולהשלים כנדרש, ורק לאחר מכן.... להגיש.


תלמידים שמקבלים 100 בבגרות, הם בני אדם, ולא מלאכים .  הם קיבלו 100 מכיוון שהם  עברו על המבחן ביסודיות לפני שהגישו , ערכו שפצורים אחרונים , ורק אז הגישו.


לקבל 100 בפיזיקה , זה לא רק להבין את העקרונות ולמצוא את התשובה הנכונה.

 זה גם לדעת איך לנסח את הפתרון המושלם!! 



5. כמה דברים  לגבי גרפים

השימוש בגרפים מאוד נפוץ ,הנקודות הבאות נכונות לכל הגרפים:

5.א- עריכת הגרף- ערכי השנתות בצירים חייבים להשתנות בערך קבוע, גם השינוי בין הראשית לשנת הראשון .

                        הצירים חייבים להתחיל מאפס.

                        חשוב לסמן את הנקודות בצורה מדויקת ולהשתמש בסרגל במידה והגרף ליניארי. 

                        לא לשכוח לכתוב את שמות הצירים ויחידותיהם

על אי שימוש בסרגל מורידים נקודה.



5.ב- קביעת הישר המסתבר ביותר-   רוב הגרפים הם ליניאריים , הנקודות המתקבלות מהמדידות לא תמיד נמצאות על אותו ישר. יש לקבוע את הישר המסתבר ביותר על סמך הנקודות, להשתדל להעביר את הישר המסתבר ביותר כך שהוא ייצג את כל הנקודות , חלק מהנקודות יהיו מתחת לישר וחלק מעל הגרף באופן שווה , הדיוק כאן מוגבל. וזה בסדר.

 חשוב להשתמש בסרגל , מומלץ להשתמש בעיפרון ורק אחכ בעט.


5.ג-  מסקנות מהגרף- כמעט תמיד במקרה של גרף ליניארי הפתרון נמצא בשיפוע הישר המסתבר ביותר , בחישוב השיפוע יש שתי טעויות נפוצות

 1- חישוב השיפוע - רק מנקודות הנמצאות על הישר המסתבר ביותר! לא להשתמש במדידות שלא נמצאות על הישר המסתבר ביותר.

 2- יחידות- כמעט כולם שוכחים שיש יחידות לשיפוע ! מאוד מקפידים על זה. היחידות הן היחס בין יחידות ציר אנכי ליחידות ציר אופקי.


5.ד- במקרים בהם יש משמעות לשטח התחום בין הפונקציה לציר האופקי , המשמעות של כל יחידת שטח היא מכפלת יחידות הציר האנכי ביחידות הציר האופקי. לכן, מאוד חשוב לשים לב ליחידות הצירים בגרף, לא תמיד היחידות תקניות!!.





6. יש שאלות שמהלך הפתרון שלהם לא ידוע.

הרבה פעמים אתם מקבלים שאלות שבהתחלה "אין לכם מושג" איך פותרים אותם. אבל אתם יודעים...

 שהאנרגיה נשמרת - אז תכתבו את משוואת שימור האנרגיה!

 אתם יודעים מי הכוחות שפועלים - אז שימו תרשים כוחות ותכתבו את משוואות התנועה!

פועלים רק כוחות פנימיים- אז תכתבו את משוואת שימור התנע!


 כי ככה זה........דברים שרואים מכאן , לא רואים משם.


השתמשתם בכל העקרונות הפיזיקליים ולא מצאתם את הפתרון , כנראה חסרה... משוואה נוספת גיאומטרית. 


7. יש שאלות שקודם צריך לכתוב את התשובה ורק אח"כ לנמק.

למשל גוף משוחרר ממנוחה האם הוא מתמיד בתנועתו .

 תשובה: הגוף לא מתמיד בתנועתו.... על הגוף פועל רק כוח הכובד , שקול הכוחות שונה מאפס.


יש שאלות שלא ניתן קודם לכתוב את התשובה , מכיוון שלא יודעים אותה .

למשל  גוף A מתנגש בגוף B התנגשות אלסטית על משטח אופקי חלק , מה תהיה מהירות גוף B?

תשובה: תנע נשמר כי ... נכתוב את משוואת שימור התנע.

 אנרגיה קינטית נשמרת כי.... נכתוב את משוואת שימור האנרגיה.

ממשוואת שימור התנע והאנרגיה נבטא את המהירות... לכן המהירות היא.

 

8. לא לפחד מכלום!

הפחד מפריע לכם להתרכז , גורם לכם להסתפק בתשובות שטחיות. פוגע לכם בבטחון.

מפחדים קצת ? .....אל תסתכלו על השעון, אל תתמקדו בניקוד השאלה,  תקראו שוב את השאלה ,השתמשו בדף טיוטה , שאתם יודעים שאתם לא מגישים אותו , תרגישו בנוח לקשקש,  תבחנו את המשמעויות מכמה כיוונים , מספיק כיוון אחד שמתאים לעקרונות.


וסבלנות! תכף האסימון יפול , ותקבלו את הסטרטר לפתרון השאלה.


 תנו לעצמכם צ'אנס , האמינו בעצמכם גם בשאלות המורכבות ביותר! 


אתם יודעים איך זה........תמיד אחרי שמגישים את המבחן , אתם רואים את הפתרונות ואומרים ,  זה לא היה כל כך קשה!


לכן, גם כשאין לכם מושג- דעו לכם זה לא קשה! אתם יכולים!



תזכרו את כל הפעמים שהתמודדתם עם שאלה קשה במבחן , ולא ידעתם מה לעשות. ובסוף הסתדרתם. 

זה קורה בכל מבחן, וסביר שזה יקרה גם במבחן הקרוב. 



תאמינו בעצמכם ותראו........ שבסוף תצאו מבחינת הבגרות ותגידו........ לא היה קל , אבל .......הלך לי ממש טוב!

וגם בדקתי בתשובות באינטרנט , כל התשובות שלי נכונות!

וואו......איזה כיף!!!!!!!!!

smile 


8. ת'כלס...


הצלחה בלימודי הפיזיקה , זאת הזדמנות טובה , לעשות כיבוד הורים.

הלך טוב במבחן , אל תחכו לתוצאות, נכנסתם הביתה, תגידו להורים שהלך ממש טוב, תשתפו אותם!!


begin mathsize 24px style space space space box enclose bold minus bold הטובים bold space bold הימים bold space bold אחד bold space bold יהיה bold space bold שזה bold space bold תדאגו bold minus end enclose end style


אני רוצה שתצליחו במשימה זו , כך שכשתהיו אתם גריאטריים , תזכרו את השמחה של אותו יום .

אם מותר לי לבקש מכם משהו... זה מה שאני רוצה.



בהצלחה בפיזיקה , ובת'כלס.

נסים.




Last modified: Monday, 11 November 2019, 9:25 AM